Sanne didi op reis

Olifanten, Olifanten, Olifanten, HEEJ!

Hallo thuisfront!

Diegene die dachten dat we na onze bergtocht stil zouden zitten hadden het enorm mis. Na onze terugkomst hadden we nog 1 dag in Pokhara voor we weer verder trokken naar Shitwan. De voormiddag hebben we voornamelijk aan het ontbijt en achter de coputer gespendeerd. Ik voor mijn blog en mails, mama voor mails en bankzaken en papa vooral voor zijn foto's. Als je dan met z'n drietjes 1 computer deelt vult dat wel een voormiddagje. Tegen de middag zijn we even nog naar de winkeltjes gaan kijken, samen gaan eten en dan weer elks onze eigen weg gegaan. Sommigen zijn gaan rusten, anderen gaan wandelen en wij zijn de Nepalese toerist gaan uithangen. Op het meer van Pokhara kan je zelf met bootjes varen of je laten varen. Dit is eerder een populair tijdverdrijf voor de rijkere Nepalezen maar wij hebben dat toch ook eens gedaan. Het kost heel weinig om je door iemand met een bootje over het meer te laten varen voor een uurtje en het is zo heerlijk rustig en mooi. Vanop het meer heb je een heel erg apart uitzicht op alle bergen, een veel groter panorama dan we ooit zouden kunnen zien vanuit ons hotel of van op het strandje. Ook schattig was het eilendje op het water waar we even naartoe werden gevaren en waar een klein tempeltje op staat. Even wat rust na al die drukke dagen.

Na nog eens goed gaan eten, drinken en slapen zijn we dan de volgende dag (eergisteren) weer door getrokken naar Shitwan. Een rit met een gehuurd busje dat er max 6u over zou doen. Maar tot onze verbazing was er enorm weinig verkeer, leker rustig en hadden we een chauffeur die nogal goed doorreed. In 4u waren we al in Shitwan, ongeveer op de middag. Tijd genoeg om ons te installeren en het junglestadje al eens te verkennen. We logeren in de travellers Jungle Lodge, een lodge gerund door Ram, een man die de groep ook al jaren kent. Er is hier heel erg veel te doen in de jungle, Olifantjes rijden, jeep-safari en nog veel veel meer. Ram regelt alles dus dat is handig! 'S ochtends zijn we eerst met een deel van de groep naar het Olifantjes kweekcentrum gegaan. Een centrum waar speciaal olifanten gekweets worden, vooral om daarna gebruikt te worden en de landbouw, vervoer of voor safari. De olifantjes worden vanaf een bepaalde leeftijd getraind om te luisteren naar 1 persoon en wordt gebruikt als voertuig. Heel speciaal! Het klinkt een beetje raar maar gekweekte olifantjes kan je niet meer in het wild zetten en de olifanten zijn sterk, groot, redelijk goed te trainen en ze worden toch gebruikt door de mensen hier. Als ze niet zouden worden gekweekt zouden ze worden gevangen in het wild om gebruikt te worden. Dat zou natuurlijk een stuk rampzaliger zijn. Dat gezegd zijnde: baby-olifantjes zijn SCHATTIG!!!! De babytjes die nog klein genoeg zijn mogen vrij rondlopen en komen vaak naar je toe, om je een beetje te besnuffelen voor koekjes en om gewoon schattig te wezen. Niet iets dat je elke dag ziet!

We zijn optijd terug gegaan voor het wassen van de olifanten. In de grote rivier hier in Shitwan koman alle olifanten van de lodges samen om gewassen te worden door hun rijder. Maar eigenlijk is het vooral een enorm toeristisch evenement waarbij je op de olifanten kan gaan zitten, kan helpen wassen en enorm natgespoten kan worden door meneer of mevrouw de olifant zelf. Moet ik nog vertrellen dat ik dat uiteraard gedaan heb? Zoiets kan je ook niet echt thuis doen dus dat moesten ze mij geen twee keer vragen! Voor de moeite geef je de rijder een klein centje maar even olifantje rijden voor 1 euro, waar kan je dat nu doen? (En als blijkt dat de olifant de centjes van je aanneemt met zijn slurf en zo naar boven geeft aan de rijder,vind je dat ineens een heel stuk minder erg :) )

Om het thema van olifantjes verder te zeggen ben ik in de namiddag, rarara, olifantsafari gaan doen! Samen met Chris en Steve en heeeeeel veel andere toeristen zijn we op de rug van een olifant door de jungle gelopen, op zoek naar de neushoorns. Safari met de olifant is de beste en misschien ook de veiligste manier om neushoorn te gaan bekijken in de Jungle. Een neushorn kan heel erg slecht zien en ziet dus enkel een olifant staan, niet de mensen er bovenop. Aangezien olifanten gewoon in je Jungle grazen, in groep reizen en de neushoorns niets doen, grazen de beestjes gewoon lekker door. Ideaal om eens een neushoorn van dchtbij te zien. En we hadden enorm geluk! Aangekomen op de vlakte in de Jungle stonden er meteen een koppeltje prachtige neushoorn rustig te grazen. Missie meteen geslaagd. Tel daarbij wat 'jungle-zwijntjes', hertjes en aapjes op (en niet te vergeten de olifant waar je op zit) en de tocht was meer dan geslaagd.

Maar wacht, daarna was het nog niet gedaan. Aan de rivier hier is een heerlijk strand! Zonsondergang, en een pintje, dat is pas vakantie. En na de zonsondergang weer wat cultuur, dit keer in de vorm van Tharu-dansen. De Tharu's is een volk hier uit de Jungle. Ze wonen meestal nog steeds in lemen huisjes met een rieten dak en hebben een hele eigen cultuur. Om hun cultuur te tonen aan iedereen geven ze elke avond optredens met de traditionele dansen. Enkel ik en Steve zijn erheen gegaan. De rest had het al gezien of hadden geen zin meer (met andere woorden: ze bleven liever op het strand drinken). We zaten in een afgeladen volle zaal, vol met toeristen en ook Nepalese jongeren (het is vakantie momenteel). De sfeer was uitgelaten en choatisch, vele enthousiasme maar ook geroep en getier. Maar de dansen waren mooi, speciaal vooral en iets zoals het 'bollywood'-gedans dat je hier meestal te zien krijgt. Na de Cultuur met de grote C, was het weer tijd voor het traditionele eten, drinken en slapen.

En dat brengt ons bij vandaag. Het is hier nu ochtend en we zijn rustig aan het wachten op onze taxi naar de luchthaven. Vanuit Shitwan vertrekken we vandaag weer naar Kathmandu met een klein binnenlands vluchtje. Zo zijn we weer snel in Kathmandu om toch een beetje onze eerste verloren dagen in te halen. De kans dat we hier ook nog eens 3 dagen vast gaan zitten is redelijk klein dus we zullen het beste van onze resterende dagen in Kathmandu moeten maken. Dus de kans is groot dat mijn volgende verhaal het laatste zal zijn voor ik weer terug met beiden voetjes in het koude belgenlandje ben. Ik ga er toch vanuit dat het daar koud is, hier is het momenteel over de 30 graden in Shitwan en toch tegen de 25°C aan in Kathmandu. Dus dan mag ik er denk ik toch vanuit gaan dat het bij jullie koud is.

Tot het volgende verhaal!
Zonnige groetjes,
Sanne

Sarah

hahaha :D prepare voor de 8 graden miss ! :D ge zult u shorts direct mogen vanachteren in de kast placeren :p MOEHAHA
again jaloers op de olifantjes en alles eigelijk, haaaa tklinkt gwn de max :d

Lisa

Ja meid, bereid u maar voor op heel veel koude! Cedric en ik zijn nu een dikke week terug uit Thailand (hebben daar ook op de olifantjes gezeten^^) en we hebben nogal moeite om te wennen aan het belgisch weertje! Ik zit natuurlijk direct met een verkoudheid:) dikke zoen!

Sanne

Ik had er al van gehoord van de koude. Het gaat inderdaad aanpassen zijn! Maar ik ben in februari ook al van 25°C naar -10°C gekomen in België dus het moet lukken :P EN de verkoudheid heb ik al gehad (door de temperatuurverschillen in de bergen) dus hopelijk hoef ik daar al niet meer door! X

christel.abbeloos@hotmail.com

hey Sanne, leuke blog ... fantastische reis in goed gezelschap! je blog is een goed hulpje om de details van de fijne momenten in het juiste tijdstip te kaderen ! take care georgious!