Sanne didi op reis

Niokolo Koba: niets zo mooi-o, voila!

Salam aleikum!

Hier zijn we weer, vers uit de brousse!

We hebben de Franse luxe ingewisseld voor de basics in the jungle. Zondag zijn we uit Toubacouta vertrokken naar campement de wassadou, onze lodge vlak aan natuurgebied Niokolo Koba. Was zeg ik, vlak aan? Zeg maar bijna ín. Om aan het kampement te komen moet je eerst een zandweg van 3km doorheen de bossen trotseren om uit te komen aan de oever van de Gambia rivier. Het uitzicht vanaf de resto en 'het terras' is echt uniek! Je kijkt van bovenuit neer op een kromming van de Gambia, met aan de overkant het natuurreservaat. Hier kan je uren zitten met een Flag (lokaal bier) en een verrenkijker en telkens nieuwe vogels zien en andere dieren. Enorm veel rijgers, hamervogels, ijsvogels en glansspreeuwen vliegen hier gewoon over, een palmgier woont inde boom aan de overkant en de bavianen slapen in de bomen iets verder door. In de Gambia zitten ook nijlpaarden die hier geregeld passeren! Maar dat genoegen hebben we helaas niet gehad.

Voor de rest is de lodge basic, rond klein hutje met een rieten dak met harde bedden, mini badkamer met koud water en uiteraard geen wifi. En de ramen zijn gaten in de muur met een vliegengaas voor, perfect voor extra veel jungle ambiance! Maar wat heeft een mens in godnaam meer nodig in de brousse? Het eten is hier lekker, het uitzicht mooi en er zijn hangmatten! De eerste avond na onze aankomst, na weer al een rit van 5u (hoeraaa papa), hebben we weinig meer gedaan dan genoten van het uitzicht. Tot onze grote verbazing, maar vooral die van papa, komt hier geregeld een koppeltje 'krokodillenwachters" voor ons zitten. Dit zijn papa zijn lievelingsvogels en misschien zelfs een beetje de reden waarvoor hij hierheen is gekomen. Zijn grote doel was toch zeker om deze speciale vogeltjes te zien. En ze zitten hier gewoon doodleuk voor onze neus!

De volgende dag hebben we maar meteen een 'safari' geboekt. Je moet je nu niet voorstellen dat we door de jungle zouden rijden, op zoek naar giraffen, zebra' s en olifanten want die gaan we hier helaas niet vinden in West Afrika (en dat wisten we ook). Maar wel een tocht in een open jeep met gids, een hele dag door het park om dieren en vogels te spotten. En wij vinden alvast dat we veel gezien hebben! We weten nog niet van alle diersoorten de exacte naam omdat we enkel de franse namen kregen. Maar ik doe even mijn best om een idee te geven: wrattenzwijntjes, (soort van) hert, waterbok, springbok en andere antilopen, jakhals, varanen, bavianen, groene apen, rode apen (met mooie witte pootjes ) , krokodillen, parelhoenen, hoornraaf (vogel zo groot als een pony!), zandhoentjes, roofvogels enz. En van bijna alle diertjes hebben we een foto als bewijs! Het was dus zeker een geslaagde tocht.

En onderweg in het park zijn we nog wat bijzondere plaatsen tegen gekomen. Zo zijn we gestopt aan hotel simenti, een oud hotel dat midden in het park ligt, wel 30km diep, dat twee jaar geleden sloot en nu helemaal in verval is. Het doel is om het weer op te bouwen maar heel het sjieke complex, inclusief zwembad en zelfs luchthaventje zijn compleet vervallen. Een hele vreemde plek! En eten hebben we gedaan in 'camp du lion', een complex basic hutjes midden in het park waar je enkel met een gids kan komen om te luchen of zelf om te overnachten als je meerdere dagen door het gebied wil trekken. Dit ook weer vlak aan de gambia rivier. Maar zoals eerder gezegd, een heel geslaagde dag! Zeker na nog wat extra dieren te spotten in ons eigen hotel met een frisse Flag en traditioneel eten.

Op woensdag, de tweede volledige dag in Niokolo Koba, hadden we 's ochtends een boottochtje van 2u gepland van aan ons hotel, op de Gambia. Dit om vogels te spotten en hopelijk zelfs wat nijlpaarden. En mooie vogels die we weer gezien hebben! Ik ben nu zelf niet de grootste vogel kenner of liefhebber maar als je met deze twee op reis bent, leer je ze toch snel appreciëren en zelfs al een beetje herkennen! Veel ijsvogeltjes, die zijn sowieso heel mooi, krokodillenwachters, kivieten, bijeneters, ibis en als kroon op de taart, een visuil! Mama en papa hebben vast en zeker mooie foto's weer maar daar ga je op moeten wachten tot na de reis. Foto's die in RAW opgeslagen zijn en bovendien op de grote camera's staan, kan ik hier echt niet op zetten. Ze moeten trouwens ook echt uit geselecteerd worden.

De rest van de dag hebben we weinig anders gedaan dan genieten van het zicht op de gambia. En maar goed ook, want het was weer zweten, hijgen puffen. Tussen 13u en 15u is het hier op het warmste van de dag en dan kan je hier vaak echt niets meer doen. Ook de lokale bevolking houdt een siesta, platte rust en hopen dat het snel weer afkoelt. In de late namiddag vond de patron van onze lodge het zo jammer dat we nog steeds geen nijlpaarden gezien hadden, dat we nog en gratis tochtje over het water kregen van een uurtje om ze te gaan zoeken. Helaas weer zonder resultaat maar wel met maar weer een nieuwe kijk vanop da Gambia rivier én een blik op de visuilals beloning.

Vandaag zijn we weer richting kust vertrokken. Meer terug richting huis maar daar denken we nu even nog niet aan. Omdat de weg naar de kust wat te lang en zwaar zou zijn, hebben we even een tussenstop gemaakt in Kaolack. Hier is op zich niets te zien. Een lelijke en vieze stad op het eerste zicht, maar ons hotel hier lijkt op een oase midden in de lelijke stad. En zeker na enkele dagen in de brousse.

Vandaag genieten we even van de luxe om morgen door te rijden naar le Somone, aan de saloum delta. Een mooie combinatie van strand en natuur (hopen we).

Tot dan!

Groetjes,

Sanne, Rudi en Anneliese

Sata

Ooooo wat heerlijk allemaal!