Sanne didi op reis

Druk Dakar!

Hallo iedereen!

Hier zijn we al met een eerste update. Even van de wifi in Dakar profiteren om al een postje te plaatsen. Onze vluchten verliepen zeer vlot. Na een heeeel kort nachtje, zijn we om 3u15 (jawel!) vertrokken naar de luchthaven met onze persoonlijke held, mijn zus Lana! Om 6u15 stegen we op en met een korte overstap in Lisabon, zijn we om 14u lokale tijd (15u in België) aangekomen in Dakar. Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hadden, is het tijdsverschil dus gelukkig miniem. Na een taxirit naar het hotel, hebben we ons geinstalleerd in onze 'poolside' kamer met zicht op het stand. Na wat kleine boodschappen hebben we ons dan ook maar met een drankje op het strand gezet om te bekomen van de reis. Jullie horen het. We hebben het al heeeeeeel zwaar!!!

Vrijdag hebben we ook meteen afgesproken met Henri, onze 'local friend' wiens contactgegevens we hebben doorgekregen van Herman en die voor ons een auto zou regelen. Na wat gebabbel en geregel zou hij ons vanaf zondag een auto met chauffeur regelen en zelf enkele dagen met ons mee rijden. Nu kennen we de 'african way' al een beetje dus is het nog even afwachten hoe het verloopt. Maar no stress!

Zaterdag zijn we het centrum van Dakar gaan verkennen. Ons hotel is toch wel op een hele afstand van het centrum gelegen, aan het veel rustiger Ngor-strand. Het is dus wel nog een taxiritje tot aan place de la liberté in midden Dakar. Even heel eerlijk: in centrum Dakar is weinig te zien! Enkele koloniale gebouwen zijn nog te bezichtigen maar gaan nogal verloren in het verkeer, de gigantische drukte en de chaos. Na ook nog eens een poging om papa zijn portemonee te stelen, hadden we het best gehad met Dakar!

Dan maar iets lekker gaan eten, weg uit de drukte en daarna zo snel mogelijk naar de rust van het eilandje goree. Goree is een eilandje bij Dakar, voornamelijk gekend om de koloniale geschietenis en uiteraard helaas de bijbehorende slavenhandel. Hoewel Goree, en in het verlengde daarvan Dakar, geen groot centrum van de slavenhandel was, zijn er wel enkele gebouwen terug te vinden die mooi bewaard zijn gebleven om de geschiedenis en herinnering levendig te houden. Na lang wachten voor een overzetboot naar het eiland (the african way) hebben we dan ook echt even genoten van de geschiedenis en de rust op het eiland. Hier kan je de koloniale gebouwen en het kleine fort van het eiland rustig bekijken en beter apperciëren. Het toeristische 'slavenhuis' is klein maar indrukwekkend en wordt ook druk bezocht door Senegalezen. Het is een mooi gerestaureerd gebouw dat op korte tijd een duidelijk beeld geeft over de gruwel van die tijd. We hadden geluk dat, net toen we aankwamen, een lokale gids van het museum begonnen was aan een woordje uitleg over het huis. Wisten jullie vb dat ook Nelson Mandela en Barack Obama het huis bezocht hadden? Nu dus wel! Al bij al dus toch nog een geslaagde dag!

Vandaag is het zondag en dus ook mijn verjaardag! Hoera! Vandaag verlaten we Dakar en helaas ook mijn geliefde zee, sorry, oceaan! We vertrekken naar lac rose, letterlijk het roze meer. We zouden vertrekken rond 12u met Henri en de auto en chauffeur die hij geregeld heeft. Hopelijk. Eerst zien, dan geloven. The african way!

Tot de volgende iedereen!

Groetjes,

Sanne (happy birthday to me!), Anneliese & Rudi

Lieve

Gelukkige verjaardag Sanne!

Eddy

Gelukkig maar poging tot ... !

Zus

Ik kan papa zijn reactie al inbeelden in Dakar, ongeveer hetzelfde als in een druk pretpark :-D

Reinhilde

Een late gelukkige verjaardag geniet van jullie reis!!

Sanne

Zus, EXACT dat!!!! Echt waar! :-D